söndag, april 15, 2007

Kort recension av 300 och lite annat

Först kan jag svara på Rebeca som postade en kommentar till ett tidigare inlägg där hon frågade efter mina källor till vad jag sagt om de unga engelska muslimernas stöd till alQaida och sådant. Jag svarar med en länk.

  • krönikan


  • Nu till min 300-recension.

    Jag har sett 300 nu.
    När jag förstått hörde talas om den hade jag faktiskt höga förväntningar. Bra action och inspirerande tal om frihet, allt förlagt i en historisk miljö. Jag trodde att den skulle bli jävla bra.
    Det blev den inte. 300 har förvisso bra actionscener och den lite animerade stilen är faktiskt riktigt snygg. Men samtidigt så är det mesta halvnakna män som springer runt och slåss, bara avbrytna då och då när kungen ska hålla ett tal om frihet och ära ochc heder och resten. Efter kungen har hållt ett sådant tal väljer hans manskap att lyfta sin vapen och bröla ut någonting som får dem att påminna om fotbollshuliganer.
    Jag vet att vissa människor har försökt vissa att 300 mest är propaganda för Bush och USA mot Iran, men i mina ögon verkar 300 mest vara en film vars enda syfte är att underhålla. Drottningen försöker hålla något inspirerande tal om att de ska skicka soldater för att hjälpa kungen och slänger in fraser som "justice", "freedom", "law and order". Är det inte lite ironiskt att det är [I]Sparta[/I] av alla stadsstater som pratar om sådant?
    Hemma i Sparta finns det dock en förrädisk politiker som inte vill skicka mer trupper till kungens ädla kamp (ok, den verkar vara demokrat...). Men han får sitt straff!
    Det finns också en puckelrygg med, men han är faktiskt för ful för att få visas på film.

    Personer som har lätta att hemfalla till moralpanik och urvattnad politisk korrekthet borde inte se den här filmen, eftersom... 1. Strider. Blod. Krig. Slow-motion. 2. Typ alla kvinnor som är med får man se nakna (samtidigt som den persiska kungen är lite gay och spartanerna är homoerotiska som fan). 3. Hjältarna mördar handikappade och svaga nyfödda barn, medans skurkarna är antingen handikappade, missbildade, svarta eller lite gay.

    300 är en film med blod, naket och krig. Som trettonåring kille borde jag kanske vara den perfekta målgruppen för filmen, men nej. Den är bara okej. Inte bättre än så.
    Tre köttätande rosa strumpor av fem möjliga.

    1 Comments:

    Anonymous Anonym said...

    jag hade ju skrivit en kommentar eller hur? har du tagit bort den johan?

    5:10 em  

    Skicka en kommentar

    << Home