fredag, april 13, 2007

Ett e-mail mot en aftonblads-krönikör

När jag skumpade igenom Aftonblaskan, fann jag en krönika av Nima Daryamadj, som verkade högeligen intressant (dvs, något jag inte höll med. )

  • krönikan


  • Jag valde såklart att svara på krönikan. Genom mail. Så här är det!

    "Krig är våldtäckt av sanningen, humaniteten och civilisationen." "Det är rätt fascinerande att krig, mänsklighetens fulaste uppfinning och största misslyckande, över huvudtaget KAN förhärligas."
    Jag läser det från din krönika och ställer mig en aning skeptisk. Krig är förvisso hemskt. Och fruktansvärt. Och blodigt. Men samtidigt kan jag inte se krig som det värsta mänskligheten har skapat. Det värsta är att krig ibland behövs. Krig måste inte vara en våldtäckt på sanningen, humaniteten och civilisationen, krig kan också vara ett försvar av det. Eller var det kampen mot Hitler, som var våldtäckten på humaniteten? För i mina ögon är det högst icke-humant att skicka människor till gaskamrar och förtrycka hela folkgrupper. Att bekämpa diktatorer som förtrycker hela befolkningar, är inte som att använda halshuggning mot huvudvärk. Det är som att bota ett cancer med ett piller, som kan skapa vissa biverkningar, men som trots allt botar cancer.
    I 300 ser vi ett folk som försvarar sig mot ett övermäktigt imperium. Att underhålla med actionscener, samtidigt som man visar krigare som vill skydda sitt folk, kan inte jämföras med våldtäckt.Om det är någon som kan beskyllas med en sådan anklagelse är det snarare det imperium som försöker förslava grekerna.
    Sist vill jag också säga att 300 trots allt är underhållning. Det kanske är blodig underhållning, men det är ingen hemlighet att många gillar krigsscener på bioduken. Och, jag ser inget fel med en actionfilm då och då.


    Bra mail, eller hur? Jag har förövrigt sett 300 och tänker posta en recension inom kort tid.

    4 Comments:

    Anonymous Anonym said...

    Okej inlägg. Fast jag tycker ju att krig är dåligt. Speciellt när USA är inblandad eftersom jag hatar The Bush Guy :P

    11:38 em  
    Anonymous Anonym said...

    Tjena!
    Länka gärna till svaret som jag gav till ditt mail, så får dina läsare ta del av mer intressanta grejer (alltså sånt du inte håller med). ;) (Finns på min blogg under rubriken ”Killer”piller - svar"

    mvh/Nima

    1:32 fm  
    Blogger LiberalKid said...

    Smart idé. Jag tar och gör en edit och slänger in en länk. (Om jag har kvar ditt mejl...)

    9:12 em  
    Anonymous Anonym said...

    Du skulle vinna en hel del på att stava rätt.

    "Våldtäkt " stavas till exempel precis så. Det jhar inget med "täcka " att göra , som någon kanske tror, utan med "täkt" och "taga". En täkt är som du lätt kan övertyga dig om, ett ställe där man tar något, t ex sand, eller en verksamhet där man tar något, t ex lövtäkt.

    6:42 em  

    Skicka en kommentar

    << Home