lördag, mars 10, 2007

Min drömregering

Jag gillade inte vår avsatte landsfader Görans regering. Jag gillar inte semi-sossen Fredde Rajrajs regering. Fast jag ogillar kanske Rajrajs regering mindre än jag ogillade sossemakten.
Men trots allt är de båda regeringar som vill befästa politikernas makt över vårt liv och allmänta stödja anti-frihetliga åtgärder.
Därför borde det presenteras ett alternativ. Ett alternativ till två vänsterregeringar. Ett riktigt alternativ, som kanske inte är helt igenom liberalt, men som i alla fall är helt igenom bra.
Så här kommer det, regeringen Sverige behöver. (Jag har tagit mig friheten att använda döda personer, eftersom vissa bara måste med. Förmodligen kommer vissa fiktiva personer dyka upp också)

Statsminister: Johan Hakelius
Ofta härligt politiskt inkorrekt i sina krönikor som är mycket välskrivna. Verkar vara en man av stor kunskap och bildning, något svensk politik skulle behöva. I dagens krönika försvarar han yttrandefrihet på ett underfundigt sätt och tidigare har han kritiserat de kulturnissar som försvarar diktaturer.
Han är dessutom relativt oberoende, eftersom han kritiserar allt från liberaler till kommunister.

Arbetsmarknadsminister: Fredrik Federley
Skulle kunna luckra upp LAS med lite liberala åtgärder och införa mer frihet i arbetsmarknaden.

Finansminister: Milton Friedman
Kommentar överflödig.

Kommun- och finansmarknadsminister: Friedrich August von Hayek
En klassiskt liberal ekonom är alltid bra.

Försvarsminister: General MacArthur
"Rather dead then red". En skicklig general som var en övertygad antikommunist. Skulle få stor kontroll över militären och skattepengar för att kunna rusta upp den.

Integrations- och jämställdhetsminister: En vit, blond, hetrosexuell man
För att provocera.

Jordbruksminister: Valfri amerikansk bonde under nybyggartiden
Skulle aldrig försöka skicka iväg några subventioner eller något liknande, eftersom en bra bonde ska klara sig själv!

Justistieminister: Rudy Giuliani
Kommer vara tuff mot brottslingarna och se till att jävlar som terrorister och våldtäcksmän får dödsstraff. Dessutom skulle han börja skicka ut poliser över Sverige för att upprätthålla lag och ordning!

Migrationsminister: Tobias Struck
Läs hans blogg. Han har fattat att vi måste få invandrarna att vilja bli en del av vår kultur. Och hans förslag om invandringspolitik är riktigt bra.

Kulturminister: Jag
Narcissistiskt att välja en ministerplats åt sig själv? Nja, kulturminister är inte en särskilt prestigefylld post. Jag skulle i alla fall driva den enda riktiga kulturpolitiken dvs staten ska inte lägga sig i kulturen.
Istället kan jag sitta att författa en nationell epos åt det nya Sverige under den nya regeringen.

Miljöminister: En säl
Sälar är fina djur som inte kommer göra några regleringar eller annat jobbigt för att "rädda" miljön, samtidigt som miljömupparna gillar sälar och därför borde gilla den. Det är en riktigt komprimiss!

Näringsminister: Joakim von Anka
En self-made anka och entrepöner, som inte kommer sitta och förstöra marknaden.

Infrastrukturminister: En pensionerad lastbilschaufför som har grått skägg och röker cigarr
Finns det någon som vet mer om vägar än en lastbilschaufför med lång erfarenhet? Cigarrer och grått skägg är dessutom lite småcoolt.

Socialminister: Onödig ministerpost. Jag ger den till Al Gore så han får en ego-kick och slutar göra propagandafilmer.

Socialförsäkringsminister: Någon trevligt libertarian med bra tv-seriesmak
Att vara trevlig, libertarian och ha ypperlig tv-seriesmak borde uppmuntras.

Folkhälso- och socialtjänstminister: Gregory House
Begåvad läkare från tv-serien House. Att höra hans sarkastiska kommentarer på ett regeringsmöte är guld värt.

Utbildningsminister: John Ronald Reul Tolkien
En filolog som var professor på Oxford är utmärkt att sköta utbildningen. Dessutom så gillar jag engelsmän.

Skolminister: Valfrihetens gud
Folk får välja själv i vilken skola de vill sätta sina barn. En sådan radikal idé, inte sant?

Utrikesminister: Winston Churchill
Han stod upp mot Hitler. Han backade inte ner. Han försvarade friheten.
Han stod upp mot kommunsimen. Han backade inte ner. Han försvarade friheten.

Handelsminister: Johan Norberg
Sverige ska satsa på frihandel.

Biståndsminister: Ayn Rand
Hon gillar inte altruism. Hon gillar individens rättighet att göra vad faen de vill med sina pengar och skulle inte låta staten ta dem för att skicka iväg dem till ett annat land!

EU-minister: Någon person från KLP
Dom förtjänar en ministerpost. Och EU skulle behöva en vettig liberal politik.

Låter inte det som en bra regering?

5 Comments:

Blogger Tobias Struck said...

Tack!

12:55 fm  
Anonymous Anonym said...

varför får inte jag vara med? jag kan vara skvaller eller nöjesminister

7:17 em  
Anonymous Anonym said...

FÅR INTE JAG VARA MED!?

12:44 em  
Blogger LiberalKid said...

Redhead, redhead... Du får kanske bli skolminister. Jag hoppas då att Brad Pitt-filmer skulle bli ett eget skolämne.

3:37 em  
Anonymous Anonym said...

Men Milton Friedman är ju död...

10:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home