onsdag, april 18, 2007

KLP - liberalismens hopp i Sverige?

De som brukar snoka runt på Liberal Debatt känner säkert KLP - Klassiskt Liberala Partiet - ett parti som faktiskt är principfast liberalt. För en fri marknad och ett fritt folk. Eller för att använda det mer politiskt korrekta språket - vill att folk ska knarka och döööööö på gator!

Det finns förmodligen tillräckligt många klassikt liberala i Sverige och folk som står nära sådana teorier för att ett parti ska kunna få åtminstone 4 procent.
Problemet är att nästan alla av dem röstar på borgerligheten. Till och med många av hardcore-libertarianer som håller till på LD röstade på ett borgerligt parti.
Visst, de ville kanske fixa en seger för borgerligheten och det kan jag förstå. Att jaga ut Göran från maktens korridor och riksdagens kyslskåp var riktigt nice.
Men om KLP ska ha någon chans att närma sig riksdagen, ja då måste åtminstone de liberaler som debatterar på internet och skriver bloggar rösta på dem. Annars är de värdelösa.

I borgerligheten finns det vissa människor som är övertygade libertarianer. Om de inte har klättrat för långt på karriärstegen kan de säkert glida in i KLP (fast det endast om borgarna förlorar nästa år, annars kommer de förmodligen stanna). Det finns också borgare som vill ha låga skatter (och kanske platt skatt), mer avregleringar (okej, det vill nog de flesta) och minska statens makt.
Vissa KLP:are tycks tro att dessa ska kunna rösta på KLP. Jag är tvekam.
Att många borgare (förmodligen majoriteten av moderaterna) vill ha det råder ingen tvekan om. Men är de villiga att rösta på ett litet parti, som stödjer drog- och prostituationslegalisering, med endast politiskt oerfarna människor i ledningen?

Annars tycker jag Fritte på LD la fram ett bra förslag. Satsa på att kampanja hårt i en kommun, så kan KLP bygga från en sådan bas och om de får ett bra resultat i kommunvalet får de förmodligen också mer publicitet. Och publicitet är nog vad KLP behöver mest.
När de väl får det kommer det nog handla om knark, horor och vapen, men det är fan bättre att vara ökänd än okänd. Och att alla jävla kulturradikala journalister och kommunistsympatisörer skulle bekämpa KLP ser jag mest som ett tecken att vi är inne på rätt spår.

Jag är oense med KLP när det kommer till invandring och utrikespolitik. Som frihetsförsvarare som vill bekämpa islamismen med både vapen och en mer restriktiv invandring, stödjer jag inte KLPs öppna gränserna-mentalitet och isloantitism.
Men de kan vara ett viktigt steg på vägen att förändra Sverige till ett friare land.

2 Comments:

Blogger Tobias Struck said...

Kid. Principlöst liberala? (inledningen) Du menar principfast?

9:30 em  
Blogger LiberalKid said...

Hehe. Ja. Jag borde kanske börja kolla igenom mina bloggposter innan jag postar dom (har haft en del småfel nu).
Men ska ta och göra en edit imorrn.
Tack för påpekandet. =)

12:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home