tisdag, december 26, 2006

Teknikens framtida underverk

Julen har tickat förbi lite för hastigt och en aning sorgset tänker jag att det är ett helt år kvar till nästa julafton. Men snart inleds det nya året 2007 och jag väntar spänt på hur det kommer te sig. Att skriva ett inlägg om vad som kommer hända under 2007 ska jag definitivt göra, men inte ikväll. Nu ska jag istället filosofera lite över framsteg och teknik.

Politiskt är jag nog riktigt pessimistisk. Jag har absolut ingen tro på att statens makt kommer att minska, att skatterna kommer sänkas, folket får riktig frihet och Sverige faktiskt börjar stå upp för frihet i omvärlden. Fast ur en vänstersynpunkt skulle sådana åsikter betraktas som optimistiska, men ingen kan väl tro att jag är vänstersinnad?
Men när det kommer till mänsklighetens framtid utanför politik är jag mycket mer optimistisk. Jag tror starkt på att mänskligheten har en skaparkraft och vilja inom sig som kan få folk att uppfinna nya saker, komma på lösningar på de problem vi stöter på, pressa utvecklingen framåt inom många områden etc.
Jag tror såklart inte att dessa nya idéer kommer uppstå i Sverige. Våra tekniska innovationer och framsteg upphörde efter andra världskriget. Men i länder som Japan, USA och Indien, där kan vi vänta oss saker.

Miljöhysteri är en av de grejer som pk-eliten tycker är den bästa uppfinningen sedan skivat bröd. Global uppvärmning, polerna kommer smälta, isbjörnarna dö ut och gud vet vad de egentligen tänker sig. Allt ska sopsorteras och ingen ska slösa på naturresurser, man ska sluta smutsa ner naturen och sätta straffskatter på allt som smutsar ner naturen.
Min åsikt om det? SÅ IN I HELVETE LÖJLIGT!!!
Jorden kommer inte gå under imorgon dumbom och naturen + nya uppfinningar kommer se till att den hålls vid liv så länge det behövs. Cappici?

By the way har jag börjat läsa Bob Dylans biografi. Hans politiska åsikter må vara dumma, men han verkar vara riktigt intelligent. Han är mer beläst på världens litterära klassiker och storslagna verk än hela svenska riksdan. Men det kan diskuteras om det är särskilt svårt.