tisdag, november 07, 2006

Jag har äntligen dragit mig i kragen och masat mig till min blogg. Det var många dagar sedan jag skrev mitt senaste inlägg. Till mitt försvar vill jag dock säga att jag har både haft en späckad lovvecka och nu är skolan igång på högsta varv igen.
Vintern har härskat i Kiruna ett tag nu och eftersom jag i kyla är lika försvarslös som en jude i Nazityskland känns det lite jobbigt. Snö, vinterkläder och mörker... Mina fingrar känns därför helt frusna och det är med nöd och näppe jag trycker ned tangeterna för att forma ord och meningar.
Men nu vill jag inte att detta inlägg ska bli något tråkigt om vinter, så därför ska jag nu rikta in mig på något jag finner synnerligen intressant (trumvirvel!)... Bästa Kulturen!

Ända sedan ett gäng smartskallar skapade skriftspråk, städer och vapen har historian på många sätt handlat om en kamp mellan civilisationer. De flesta liberaler brukar främst inriktiga sig på individen och strunta i att individer delar ett gemensamt kulturarv med varandra som inte får glömmas bort. Trots att jag är icke-religiös och bara medlem av Svenska Kyrkan genom tvång så förnekar jag inte att kristendomen har och är en mycket viktig del av den västerländska civilisationen, men en dålig del. Den västerländska kultur jag stödjer grundar sig på grekisk filosofi, roms lagar och kapitalismens fantastiska system. Inte ologisk kristendom, furstens lagar och självuppoffrande solidarit.
En kultur som ska vara moraliskt högstående, storslagen och framåtskridande måste genomsyras av inte bara frihet utan sunda värderingar. Konservatism och nyliberalism har båda viktiga sanningar att förmedla oss. Det ska finnas en frihet att röka crack om man vill, men i ett gott samhälle ska vissa värderingar uppmana folk att inte göra det. Den ambition och pengafixering nyliberalismen har är på många sätt bra, men det bör också finnas en viss moral som uppmanar folk att skänka pengar till välgörenhet.
I en moraliskt civilisation ska staten vara liten och endast syssla med rättsväsende och polis, men samhället ska vara levnadskraftigt! Staten ska inte uppmana folk till vissa värderingar, men samhället bör hjälpa individen att välja rätt moraliskt beslut och bli en del av en god kultur.
Det finns delar av en sådan kultur i dagens västvärld, men främst är det förtryck från förmyndarstaterna och hot från den mörka islamismen. Ondskans Bottenlösa Vägar(TM) följer de båda och dagens människor borde kämpa för sin frihet. Jag vill inte leva i en stat uppbyggd på förtryck och kollektivism, men jag vill inte heller leva i en teokrati uppbyggd på förtryck och kollektivism. Islam och välfärdsstaten är bara olika vägar till samma mål. Dumhet, moralisk kollpas och ondska.

5 Comments:

Blogger Tobias Struck said...

Kid. Kommer du ihåg när du frågade vad du skall kalla dig? Jag kom på vad jag vill kalla mig: Liberalkonservativ. Det betyder att jag vill bevara individens frihet i samhället - "preserve freedom". Jag vet inte om det finns redan, skall googla det nu.

10:30 em  
Blogger Tobias Struck said...

Kid. Oops, det finns. Jag tror att det vad jag är...

10:33 em  
Blogger LiberalKid said...

Liberalkonservativ... Tja, eftersom libertarian låter som något forskningsprojekt om rymden och nyliberal är synonym för rik idiot i Sverige, så blir liberalkonservativ nog bästa.
Men med det menar jag främst att jag vill kombinera liberal politik, men konservativa värderingar i samhällslivet.

11:06 em  
Blogger Tobias Struck said...

Liberalkid. Det finns med i wikipedia. Där står det att det betyder att man vill en fri marknadsekonomi typ nyliberal - men att man tycker att det är viktigt att staten håller efter kriminalitet hårt. Det är precis min uppfattning.

3:11 fm  
Blogger LiberalKid said...

Jag tycker samma sak.
Men jag tror liberalkonservativ är ett mer mångfattecerat begrepp än så. Svenska wikipedia är långt ifrån pålitlig, men den engelska versionen är riktigt bra.

6:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home