söndag, juni 10, 2007

Skippa idealismen, realpolitik is da shit

Förut ville jag sprida "demokrati" och "frihet" över världen. Jag stödde Bushs två krig, för att de gav araberna frihet. USA skulle sprida friheten över världen och rädda världen från terrorismen (ja, då trodde jag att vissa bara misstolkat islam).

Jag kan inte tycka så längre. USA har ingen jävla skyldighet att ge frihet till folk som inte vill ha frihet, inte har sökt frihet och när de väl får frihet skapar diktatur igen. Om araberna vill leva i primitiva barbarsamhälle, får de fan leva i primitiva barbarsamhällen.
Jag vill inte slösa skattepengar på att "befria" dem. Det enda rättmätiga skälet för att bedriva kriget är skydda sitt eget folks frihet. Därför kan anfallet mot Afghanistan och möjligtvis också Irakkriget motiveras ur ett självförsvarsperspektiv, men aldrig annars.
Vår frihet skall försvaras, men vi har inget ansvar för andra folks frihet.

Islamismen måste stoppas. För att skydda oss. Men i sann liberal anda, tänker jag inte bry mig om andra människor väljer att sitta i ett jävla islamsandhåla.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad menar du med att arabiska länder är barbariska? Har du varit i något arabiskt land?

Har du betalar skattepengar till araberns "befrielse", vilket arabiskt land har Sverige soldater i? Jag vet inget.

Och hur får du invasionen i Irak till självförsvar? Saddam var ju en av de sekulära diktatorer som islamisterna öste skit över.

6:22 em  
Blogger LiberalKid said...

I arabvärlden styr islam och sharialagar. Det är barbarism.

Nej, men amerikaner har betalat.
Iofs har Sverige soldater i Afghanistan.

Saddam talade väl om 9/11-attacken (kolla wikipedia, om du inte tror mig).

9:46 em  
Anonymous Anonym said...

De flesta stater i arabvärlden är sekulära, förvisso ofta diktaturer eller "halvdiktaturer". Jag kan bara komma på Saudiarabien såhär på rak hand som en stat som kan kallas "islamistisk". Yemen och kanske Libyen har också större inslag av sharia tror jag. De flesta sekulära arabstater har dock vissa lagar som grundas på sharia (t ex förbud mot homosexualitet som även fanns i västvärlden långt in på 1900-talets andra hälft) precis som många västländer har lagar som grundas på bibeln, främst då ditt hyllningsobjekt USA.
Det heter förövrigt "barbari".

Du skriver "Jag vill inte slösa skattepengar på att 'befria' dem" vilket kan tolkas som att Sverige antingen har soldater i ett arabiskt land eller att Sverige planerar att sända soldater till ett arabiskt land. Du skriver att du bor i Sverige så jag förstår inte varför du dillar om amerikaner.
Och så drar du upp Afghanistan, fast du bara snackade om arabländer i ditt inlägg.

I wikipedia så hittar jag faktiskt ingenting om att Saddam skulle ha talat väl om 9/11, vilket förövrigt är totalt irrelevant - att han skulle stödja 9/11-attackerna förutsätter inte att han var delaktig i dem. Jag har däremot en wikipedia-artikel åt dig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Du verkar ha en riktig elitistisk åskådning på omvärlden som genomsyras av ett nästan kolonialistiskt tankesätt med okunskap och arrogant dömande i vad som är barbari och civilisation.
Sen så har du som alla liberaler tagit dig själv rätten att definiera vad frihet är, fast det är man ju van vid i det här laget.
Jag råder dig att vidga dina vyer lite, läsa på, förstå och se saker lite mer nyanserat.

3:56 fm  
Blogger LiberalKid said...

Jag ber om ursäkt för att jag inte hunnit svara, men jag har varit utomlands.
Ja, jag anser att jag kan bedöma att vissa länder är barbariska och vissa civiliserade.
Saken är den, förstår du, att arabvärlden producerar nuförtiden nästa inga framsteg inom vetenskap och kultur, den ekonomiska tillväxten är låg och respekten för de mänskliga rättigheterna är inte hög.
Jämför med väst.
Vilket område är då mest civliserat?

12:48 fm  
Anonymous Anonym said...

"arabvärlden producerar nuförtiden nästa inga framsteg inom vetenskap och kultur, den ekonomiska tillväxten är låg"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Civilisation
Så länge utvecklingen pågår, snabbt eller inte, så så kan man kalla länderna en civilisation.
Vad får dig att tycka att du kan bedöma skillnaden mellan civilisation och barbari? Jag blev lite nyfiken.


Din syn av islam verkar något "romantiserad". Jag föreslår att du verkligen åker ner till ett av dessa "barbariska" länder, och tar dig en titt där. Besök en moské, se runtkring dig och se hur människor uppför sig, hur det ser ut.. De flesta islamister är faktiskt inte vildar som springer runt och spränger sönder allting de ser, de är helt vanliga människor; precis som vi..

12:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home