tisdag, september 05, 2006

I jakt på en ideologisk etikett

Som bloggnamnet antyder är jag liberal. Nyliberal eller libertarian om man nu ska precisera. Så med andra ord tillhör jag samma åsiktsfält som cirka femtusen bloggar till.
Men jag har också vissa konservativa drag (glup!). Jag köper kanske inte hela stucket med kristendom, rojalism, höga hattar etc. Men jag tror på värden och myter som viktiga redskap för att hålla nationer samman och ge folk hopp och tro. Minnen från en ärofull historia och hjältar som folket ska kunna se som förebilder. Dessa hjältar skall ha varit frihetens och hederns förkämpar mot den ondska som alltid funnits.
USA är ett exempel på det. Deras Founding Fathers med Jefferson, Washington and so on är människor som folket ser upp till. Människor som stod upp för friheten och kämpade för den.
Värderingar är andra saker. Om en nation verkligen ska vara sammanlänkad betyder värderingar oändligt mycket. Värderingar uppfostrar människor och håller dem borta från brott, förtryck och hat - krafter som endast splittrar länder och folk. För folk föds helt enkelt inte goda och onda, de har kapacitet att bli båda om de bara får i sig heroiska och goda tankar. Vissa kommer fram till dessa själva. Andra måste lära sig dem.
Jag pratar om odödliga värden som på många sätt är både liberala och konservativa, men det är mest konservativa som har modet att prata om dessa som värden och se sanningen i vitögat och säga att folket måste lära sig dessa. Det behövs om inte mänskligheten ska slitas samman i en brutal kamp med endast mörker och krig som vägen till nästa dag.
Dessa värderingar är enkla idéer om rättvisa och rättmätiga straff, heder och mod, frihet och ansvar.
Så i en viss ideologisk mening kan jag betrakta mig själv som en del av de reaktionära högerkrafter som finns i världen, men i sakfrågor glider jag över till den liberala sidan.
Låt oss därför kalla mig för liberal som ändå tror på värderingar och traditioner. Lite långt... Ähh, vafan något ska jag komma på!

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nej, jag som alltid sett de höga hattarna som själva grunden för min konservatism ;-).

Har du läst Per Ericssons bok om värdeliberalism förresten. kanske är något som kan intressera dig?

http://www.timbro.se/bokhandel/books.asp?isbn=9175664143

11:19 em  
Blogger LiberalKid said...

Hmm... ska ta och kolla in den.
Och jag kan hålla med om att höga hattar har en viss charm. Mest för att de får mig att tänka på det viktorianska england = )

3:55 em  
Blogger Tobias Struck said...

Liberalkid. Du är en liberal gnostiker, som jag. Men du har för stor respekt för USA:s stat.

Vet du att USA tillåter aga och att spanking av barn är stort i USA? Vet du att den amerikanska regeringen tillåter censur av svordomar i den nationella televisionen? Vad anser du om dödstraffpolitiken, som vi vet skördar okyldiga liv i tusental?

Vet du att vice president Dick Cheney var den som ivrigast förespråkade kriget mot Irak, som du också förespråkar? Vet du att Dick Cheneys företag Halliburton tjänar miljarder på just krig och olja? Terroristerna som flög in i twin towers var saudier. Vet du att Saudiarabiens ambassad i Wahington vaktas av Vita husets vaktstyrka och att 20 av Usamas saudiska släktingar hjälptes ut ur USA dagarna efter 9/11? Saudiska oljemiljardärer försörjer hundratusentals amerikaner.
Ikväll är det en dokumentär om Cheney på SVT.

Vet du att islamistiska terrorister tjänar sina mesta pengar på knarksmuggling? USA:s regering bedriver ett annat charad-krig utöver kriget mot terrorism - ett meningslöst "krig mot knark". Vilka tror du gynnas mest av att knarket är illegalt? Det är smugglarna. Vad tycker du om amerikanska corporate murders och test av icke färdiga mediciner, tvättmedel etc. i tredje världen? Den ideella sektorn hjälper så gärna till att sprida Halliburtons välling och annan skit.

Vilka tror du dog i twin towers? De kallas white collar workers. De betyder ingenting för de korrumperade WASP-maffiafamiljerna som styr USA. Gör matematiken själv.

Du är en invigd, men du behöver göra dig av med en del glamour, innan du kan se diamanten, Västerlandets stjärna.

Europe will prevail. Hail Europe.

5:44 em  
Blogger LiberalKid said...

Är det inte lite generaliseringen att säga att alla WASPfamiljer är korrumperade? Samma sorts generalisering som vänstern gör sig till skyldiga när de pratar om kapitaliser.
Och white collers är ju inte särskilt fattiga och de som dog i twin towers var ju kontorsanställda människor som inte precis var fattiga.
USA har problem, men jag ser ändå USA som ett av de få länder som vågar strida för demokrati i dessa tider.
"Europe will prevail. Hell Europe." låter lite... fascistiskt. Jag skulle gärna vilja veta vad du menar med det?

6:55 em  
Blogger Tobias Struck said...

Liberalkid. Jag skrev inte att alla WASP-familjer är korrumperade. Kontorsanställda har säkert rätt bra löner i genomsnitt. Men tror du att en förmögen sitter 8 timmar om dagen och vänder papper framför en dator? Om världen var en by med 100 boende, så skulle 6 av dem äga 50 % av alla byns pengar. Alla 6 skulle vara från USA. Vet du hur mycket Charles M Schulz fick för att teckna Peanuts (Snobben)? Han fick 4 miljoner dollar i månaden. Inte peanuts direkt - he, he... Så tro inte att kontorsarbetarna är adel, direkt, som i Sverige. Här finns det ju knappt rika.

Det förvånar mig att du är så likgiltig för Dick Cheneys personliga motiv för Irak-kriget. Om USA så gärna låter amerikaner dö för att demokratisera Orienten, varför anfaller de inte Saudiarabien då? Det är därifrån de farligaste terroristerna kommer. Det är därifrån deras pengar kommer också. Saudiarabien är kanske jättedemokratiskt redan? Javisst, de har ett enväldigt kungahus och sharia-lagar. Tjena! Hail Europe är inte mer fascism än Heja Europa. Jag deklarerar mina åsikter tydligt på min blogg. Jag döljer inget.

7:24 em  
Blogger LiberalKid said...

1. Amerikanska vicepresidenter brukar sällan ha särskilt stort inflytande.
Och ja, du är har helt rätt i att jag är ganska likgiltlig att Cheneys företag känner pengar på krig och olja. Exakt på vilket sätt har de tjänat pengar på Irakkriget?
Jag skulle gärna se ett amerikanskt ingripande i Saudiarbaien. Men det är inte särskilt troligt, mest eftersom det amerikanska folket nog inte skulle stödja ännu ett krig. Samtidigt så tror jag att om USA väl anfallit Saudiarabien skulle det bara kom nya teorier "om att USA ville åt oljan där också, etc".
Angående ditt exempel om jorden skulle vara en by. So what, om alla dessa sex är amerikaner? Vad är problemet?
Och angående Hail Europe så är det kanske inte fascistiskt men när jag läser och hör det får jag ändå fascistiska vibbar.

10:13 em  
Blogger Tobias Struck said...

Liberalkid. Såg du dokumentären på SVT igår? Om du gjorde det, så undrar jag verkligen vad som återstår att säga för att få dig att fatta Cheney, Rumsfeld och Bush. När flera högt uppsatta inom CIA säger att denna trojka medvetet använde fabricerade bevis för sambanden mellan Mohammed Atta och Irak, Iraks förberedelser för kärnvapen etc - så sitter du fortfarande och surar på mig? Så du känner inte ens till den faktiska vänskapen mellan Bush-familjen och det saudiska kungahuset? Jag trodde att du hade sett Fahrenheit 9/11? Se om den. Så du känner inte till att Saudiarabien investerar miljarder i amerikanska företag? Detta kan du ju läsa om varsomhelst. Det är ingen hemlighet eller något konspirationsprat. Om du föreslog för en amerikan att de skall anfalla Saudiarabien, så skulle han bara skratta åt dig. Kan du inte undersöka de här sakerna litet bättre ens, innan du ger så fula fiskar som Cheney ditt stöd? Så han hade inget inflytande över processen innan kriget i Irak? Hur Halliburton tjänar pengar på krig? Skojar du med mig? Läs här: http://www.halliburtonwatch.org/

1:05 em  
Blogger LiberalKid said...

Angående vänsakapen mellan Bush och Saudiarabien håller jag med. Den är inget annat än vidrig. Likadant är andra saker som Bushadministrationen utfört och gjort, men jag tycker ändå det är värt att påpeka att USA har gjort och fortfarande gör mer för demokrati än något annat land i historien.
Det finns en hel del idiotiska saker i USAs utrikespolitik, men det finns också ärorika stordåd.

5:43 em  
Blogger Tobias Struck said...

Liberalkid. Puh! Äntligen. Det är klart att USA rockar. Det var ju bara rötäggen som jag ville att du skulle ta avstånd från. Nu har du gjort det. Tack! Vad gäller ärorika stordåd, så tycker jag att Hollywood har gjort fler av dem än regeringarna vad gäller "utrikespolitik". Om du syftar på terrorbalansen, så är jag böjd att hålla med dig. Efter 1945, så skulle ett litet veligt land som Sverige lätt ha kunnat bli ockuperat av Sovjetunionen, om inte USA hade funnits.

6:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home