söndag, maj 07, 2006

En arg thailändare och ett tredje världskrig

Det här blir två inlägg i ett, först blir det lite kritik av Somnuk Sunphuan.
Hon skriver in i Aftonbladet där hon kräver att Aftonbladets modeskribent Sofi Fahrman ska gå ut med en offentlig ursäkt efter att hon skrivit att Thailands kronprinsessa är en katastrof? För det första, Sofi syftade på kronprinsessans val av kläder! För, det andra, Sofi får om hon vill skriva att Thailands kronprinsessa är Hitler återfödd och borde brännas på bål. För det finns något som kallas yttrandefrihet. Somnuk Sunphuan skriver också "För mig är det här värre än Muhammedbilderna var för muslimerna". Suck, det här påminner om ett dagis... "Titta fröken, det är mest synd om mig!" "Nej, fröken jag känner mig kränkt!"
Yttrandefrihet är alltid viktigt och man får faktiskt skriva vilka dumheter som helst, men man får vara beredda för mothugg! Sedan kan man inte själva efter folk argumenterat emot ens åsikter hävda att man är kränkt även om det verkar vara populärt i Sverige för tillfället. Regeln är enkel; skriv och säg vad du vill, men folk kommer börja argumentera emot och då kan man bara gör samma sak...

Nästa punkt är att George W Bush i en intervju hävdar att kriget mot terrorismen är ett tredje världskrig. Nja, kriget mot terrorismen är så annorlunda från tidigare krig att jag undrar om man kan räkna det som samma sak. Självmordsbombare, stor inriktning på civila mål och krig mot terrorverk istället för länder, helt annorlunda från det andra världskriget.
Men vem vet, historiaböcker i framtiden kanske hävdar att det kalla kriget var det tredje världskriget och att kriget mot terrorismen var förspelet till USAs fall och Kinas uppgång. Eller att det kom att leda till att USA ledde in demokrati till Mellanöstern. Eller att...
I vilket fall som helst blir framtiden intressant och jag tackar min ungdom att jag kommer hinna se mycket innan Döden fäller krokben på mig.