lördag, maj 06, 2006

En Kennedyskandal? Igen?

Patrick Kennedy, kongressledamot och brorson till f d presidenten JFK, är beroende av smärtstillande tabletter och har lagts in på avgiftsklinik. Jaha, efter utvecklingsstörda barn, mord, mer mord, bilolyckor, så har det nu blivit ytterligare en bilitolycka och tablettberoende. Lite udda, måste jag säga, men samtidigt så... gillar jag Kennedyfamiljen.
John Fitzergald Kennedy är för mig något av en ikon för amerikansk liberalism, men är ändå mycket längre åt höger än folk fattar! I ett svensk perspektiv alltså.
John blev ju såklart mycket intressant, eftersom, tja... ett ord, mord.
Mördade 1963 och konspirationsteorierna flödar. De populäraste är väl Sovjet, i allians med Kuba och såklart vänsterns favorit, militären och storföretagen samarbetade för att försvara storfinansens intressen. Löjligt? Jo, det låter verkligen som något ihopkommit från 68-vänstern och glädjande/oroväckande nog för mig finns det en person i min familj som tror på den teorin.
Robert F Kennedy, ställde senare upp i presidentvalet. 1968 var året och saker var minst sagt speciella; Vietnamnkriget, hippies, Nixon... wow, USA är intressantare än Sverige!
Robert blev också mördad, men det är fastställt att det var en arabamerikan som var rasande på grund av Roberts stöd till Israel. Jag har inte hört några konspirationsteorier om det, men det finns säkert, skulle inte förvåna mig om de innehåller ord som Nixon, FBI och "amerikanska affärsintressen i Vietnam". Nu är jag väl "såklart" hopplös naiv och tror att USA inte bara anfaller länder för eget särintresse skull. Så det är väl lika bra att man sätter på sig en skylt, "galning från bombhögern" så att folk kan undvika en.
Edward "Ted" Kennedy har kört rattfylla och människor har faktiskt dött i hans bil! Nu ägnar Ted sin tid åt att kämpa för vänstern i demokraternas parti. Och då menar jag inte Michael Moore-vänstern, utan de som slåss för "big-goverment ideologin" och är ungefär som högersossar i Sverige. Hmm, han och JFK i samma familj, det måste ha varit intressanta diskussioner kring frukostbordet!
I vilket fall som helst är Kennedyfamilj fascinerande, men det beror kanske mycket på att de är rika, mäktiga, kända, vackra... ungefär som varenda drama/såpaserie från Dallas till OC.